CHAPTER 12

PRESS, RADIO
AND
TELEVISION

K.S. INGLIS

country towns, but were battling against the drift of people to cities and
the speedier delivery of metropolitan dailies. These numbered sixteen,
and had eleven owners. Sydney also had three small suburban dailies. The two
largest cities each sustained three papers in the morning and one in the evening: in
Sydney the Sydney Moming Herald, the Daily Telegraph, the Daily News and the
evening Sun; in Melbourne the Argus, the Age, the Sun News-Pictorial and the
evening Herald. In Adelaide, Brisbane and Perth one paper had a monopoly of the
morning and one of the evening. Hobart had only the morning Mercury. Distance
prevented the daily press of one city from competing with that of any other. To
the interstate traveller, the first signs of difference after crossing the border were
advertisements for unfamiliar beer and posters for unknown newspapers.

The dailies appeared from Monday to Saturday. All states except Victoria and
Tasmania also had Sunday papers. Sydney had the Sunday Sun and Truth, and from
11 November 1939 the Sunday Telegraph. Adelaide had the Mail, Brisbane the
Sunday Mail and Truth, Perth the Sunday Times. In Melbourne an old law prohibited
Sunday papers.

Most of these papers had been founded well before 1900. The Sydney Morning
Herald, published under that title by John Fairfax from 1842, had as chairman of
directors and managing director in 1939 his great-grandson Warwick. In Mel-
bourne David Syme was lord of the Age from 1859 until he died in 1908, when
the paper was carried on as a trust by his widow and five sons, of whom the
youngest, Oswald, became chairman in 1939. The Age’s ancient rival the Argus, run
by Edward Wilson from 1848, with partnerswas controlled now by the Wilson
trust and descendants of the partners. In Hobart the Meraury was controlled by
descendants of John Davies, who had begun its daily publication in 1858. Adelaide’s
newspaper prince was Sir Langdon Bonython, editor of the Advertiser from 1882
to 1927, sole proprietor from 1893 to 1929; but by 1939 control of the paper had
passed to the Melbourne-based company Herald and Weekly Times Ltd. The West

ﬁ USTRALIANS IN 1939 had 55 daily newspapers. Thirty-nine were published in

215

AUSTRALIA

AUSSAT




AUSTRALIANS FROM 1939

Censorship: a
Commonwealth Police officer
reads a seized issue of the
Sydney Morning Herald,
Monday 17 April 1944. In
World War II, as in World
War I, newspapers were
subjected to censorship by the
federal government.
Proprietors complained that
the censors were cutting
criticisms of the government
that had nothing to do with
national secunity. One of the
rules was that readers could
not be told that reports had
been censored. The Daily
Telegraph for 15 Apnil
1944 and the following day’s
Sunday Telegraph appeared
with blank spaces after the
censor had prohibited
publication of statements
referring to censorship. On 17
April both the Herald and the
Telegraph contained reports
of these statements. Most
copies were impounded before
they left their buildings. The
proprietors resorted to the
High Coun, and the
govermment yielded.

FAIRFAX PHOTO LIBRARY

CIRCULATION OF CAPITAL CITY DAILIES IN 1939

SYDNEY Sydney Morning Herald 234 000  Daily Telegraph 206 000
Daily News na Sun 234 000

MELBOURNE Sun News-Pictorial 247 000  Argus 106 000
Herald 223 000

ADELAIDE Advertiser 104 000  News 42 000

BRISBANE Courier Mail 76 000  Telegraph 76 000

PERTH West Australian 73000 Daily News 28 000

HOBART Mercury 22 000

CANBERRA  Canberra Times na

Source: M. Goot, ‘Newspaper circulation 1932-1977" in P. Spearritt and D. Walker (eds),
Australian popular culture, Sydney 1979, 215.

CIRCULATION OF CAPITAL CITY DAILIES IN 1985

NATIONAL Australian 135931  Australian Financial 67 485
Review

SYDNEY Sydney Moring Herald 257 225  Daily Telegraph 264 517
Sun 234 910  Mirror 273 248

MELBOURNE Sun News-Pictorial 541977 Age 230 487
Herald 217 284

ADELAIDE Advertiser 211 820  News 150 909

BRISBANE Courier Mail 213530 Sun 124 791
Telegraph 110 150

PERTH West Australian 237574  Daily News 95034

HOBART Mercury 54 417

CANBERRA  Canberra Times 43 649

Note: This table excludes Darwin, where the Northern Territory News had a circulation of
17 000.

Source: Audit Bureau of Circulations September 1985, as reported in SMH, 30 November
1985.

Australian had been owned from 1887 to 1916 by Sir John Winthrop Hackett; in
1939 it and the evening Daily News belonged to a company which had bought the
morning paper from the Hackett estate in 1926.

Keith Murdoch, of the Herald and Weekly Times, was one of a new breed of
newspaper controllers—Australian born, acquiring and transforming established
papers or launching new ones, eyes open for investments, and wanting, as the press
pioneers had wanted, to be rich and powerful and to do good. By 1939 Sir
Keith—knighted in 1933 on the recommendation of Joseph Lyons, whom he had
helped to become prime minister—had secured for his company control of the
Advertiser and the News in Adelaide, while he and a partner personally owned the
Courier-Mail in Brisbane. In Melbourne Murdoch’s firm published both the Herald
and the Sun News-Pictorial. In ‘the Murdoch press’ Australia had its first chain of
newspapers extending beyond one state. Another new man, Frank Packer, acquired

216



PRESS, RADIO AND TELEVISION

the Sydney Daily Telegraph in 1936 in partnership with E.G. Theodore. Like
Murdoch, Packer had begun his working life as a reporter. By 1939 he was known
as a fearsome boss. ‘Power was Frank Packer’s business,” Donald Horne recalls.

The continuity of old dynasties and the establishment of new ones depended on
the appearance of sons. In 1939 James Fairfax was six years old. Rupert Murdoch
was eight. Clyde and Kerry Packer were four and two. The David Syme trust
provided that when the last of his sons died, the estate would be divided among
his grandchildren.

The Sydney Morning Herald was doing well. Circulation was 234 000—nearly
30 000 clear of Packer’s Telegraph. The Fairfaxes could go on excluding such
frivolities, now familiar elsewhere, as cartoons, comic strips, crossword puzzles and
the bribe of free insurance; they could continue to offer long reports of
parliamentary debates and unsensational court cases and sonorous editorials.

In Melbourne by 1939 the circulation of the Argus was 106 000, having passed
for the first time the sales of its old rival, the Age. The Symes’ paper, traditionally
preferred by working men, had been hit harder than the conservative Argus by the
coming in 1922 of the Sun News-Pictorial, Australia’s first tabloid. The Age was
resting precariously on an old reputation for radical liberal policies. If the Age
survived, the feat would owe more to its small advertisements than to its
journalism.

To the small group of journalists and other professional readers acquainted with
the press of more than one state, the most interesting paper, and the most modern,
was the Sydney Daily Telegraph. It dealt more with issues than its fellow-tabloid the
Sun News-Pictorial, and it approached them in a spirit less stuffy than the broadsheet
Sydney Moming Herald. It was written in a short punchy style, which was the
emerging style in other cities, too. ‘Always’, said Murdoch, in an oftice memo, ‘the
need will be for condensation—all the news pointed, clear, terse—never an
unnecessary word.’

Sydney’s Daily News was doomed. From 1924 to 1937 it had been the Labor
Daily, organ of the Labor party. It was weakened by factional conflict and never
gained a circulation higher than 80 000. At the end of 1939 it was produced by
communists quixotically combining a quest for more popularity with denunciation
of the war. The Daily News was sold in 1940 to Packer, who closed it down.

Two weekly papers of independent proprietorship were stocked by newsagents
in every state. The Bulletin, published in Sydney since 1880 declaring ‘Australia for
the White Man’ on its masthead, had been patron and guardian of Australian
literature since it had printed young Henry Lawson and young ‘Banjo’ Paterson. It
had been home to cartoonists from Phil May to Norman Lindsay, had once been
known as ‘the bushman’s Bible’ and was now, like the original Bible, more talked
about than read. “The “Bulletin” is a clever youth,’ its genius J.F. Archibald had once
said. ‘It will become a dull old man.” By 1939 it was. Sales were about 45 000, lower
than in the 1880s. When courting advertisers, the Bulletin’s owners cited a survey
showing that seven in every ten readers owned cars. ‘Advertise in “The Bulletin”
and talk to the men with money”: a strange text for the bushman’s Bible. Smith’s
weekly had a higher circulation—130 000 in 1939—though it had fallen from more
than 200 000 in 1929. It was cast from its foundation in 1919 as the paper for
returned soldiers, and year after year it ranted in the cause of the old digger (and
the overlapping ‘little man’) and mythologised the war in “The Unofficial History
of the AIF. Though more popular than the Bulletin, Smith’s weekly was also
struggling. In 1939 its founder, Joynton Smith, sold out to a company whose
principal shareholder was the industrialist WJ. Smith; he was no relation, but the
paper was still in fact as in name Smith’s weekly.

217



AUSTRALIANS FROM 1939

The radio in rhe home B}J
1939 most households had
either a ‘mantel model’ or, if
they could afford it and had
the space, a ‘console’ designed
to be the centrepiece of the
loungeroom. Families listened
to prewar sets from 1939
omwards and by 1946 were

being invited to replace them. |

Australian women’s
weekly, 2 Mar 1946.

One new weekly with national circulation was flourishing. Pix, launched in 1938
by Associated Newspapers, publishers of the Sydney Sun, was an essay in the new
photojournalism pioneered in the USA by Life and in Britain by Picture post.

The best sellers among national weeklies were produced for women. The
homeliest, the Australian woman’s mirror, had been published in Sydney since 1924
by the proprietors of the Bulletin. It far outsold its manly partner and helped keep
it going. It attracted more readers than the New idea, Melbourne’s contribution to
the genre, or Woman, published in Sydney. But it was well behind the Australian
women’s weekly, founded in 1933, whose circulation was soon awesome: 400 000 in
1939, and on its way to 700 000 by 1946. Frank Greenop, editor of a rival string
of magazines, estimated that it sold more copies per head of population than any
other publication in the world. Frank Packer and EG. Theodore owned it from the
beginning. George Warnecke, who edited the paper from 1933 to 1938, devised
the formula, described by Greenop as ‘a combination of general news and social
and fashion notes, with a generous supplement of fiction’. The paper was federal
in character, the news and notes varying from state to state, while the fiction and
other features remained uniform. Most of the fiction was syndicated romance from
England and America, richly illustrated in colour and in black and white by
[well -paid Australian artists, who also created the coloured covers displayed
prominently by every newsagent.

For the next 50 years, observers tried to explain the paper’s success. To the
Marxists Bill Bonney and Helen Wilson the clue was ‘the packaging of femininity’;
in Greenop’s tradesman’s vision, clever layout was important. What still awaits
explanation is how, in a country where men were famously proud of their
masculinity, the Women’s weekly attracted and kept male readers—a matter of keen
interest to Greenop, who edited a monthly magazine directed entirely at men. Man,
launched in 1936, was published by K.G. Murray, who took the New York
monthly Esquire as a model. Like Esquire, Man mixed literate fiction and sexy
cartoons; Man also offered the new photojournalism, Australian geography, and a
commentary on foreign affairs. At 2s it was certainly for men with cars; and more
than 60 000 of them were buying it in 1939. In dwelling on outdoor Australia Man
was competing with the monthly Walkabout, published by the Australian National
Travel Association since 1934, and Wild life, established in 1938 by Murdoch.

Several national monthlies encouraged Australians to improve and cherish their
home (as Australians called their house). House and garden, imported from London,

 competed with the Australian home beautiful, produced by the Herald and Weekly

Times, the Australian home journal, and Fairfax’s Home, a sumptuous production
killed by wartime austerity in 1942. Home was modelled on the New York Vogue,
and exemplified a trend, beginning after World War I, for Australian magazines
to show American influence while newspapers still followed English styles. The
American Reader’s digest, begun in 1922 and by 1939 the world’s best-selling
monthly, had some subscribers in Australia and many more readers, being much
resold in secondhand book shops. It had also several local imitators: the Digest of
world reading and Life digest, both published in Melbourne, and in Sydney the Digest
of digests. One wit saw a hole in the market for a Digest of digests of digests.

The most old-fashioned monthly, still influenced by nineteenth-century British
literary magazines, was the Australian journal, for which Marcus Clarke had written
His natural life in 1870-71. Since then, independently owned, it had steadily
published Australian fiction, and in 1939 had a circulation of more than 50 000.

For more than a decade the press in Australia had been facing the challenge of
radio, the new medium that carried messages directly into people’s homes. By 1939
at least seven in every ten households were buying the annual licence which gave

218



PRESS, RADIO AND TELEVISION

them legitimate access to whichever of 126 transmitters—26 offering programs
from the publicly-owned Australian Broadcasting Commission (ABC), 100
commercial—their wireless sets could pick up.

Radio offered the press dangerous competition both as supplier of news and as
vehicle for advertising. As Europe plunged into war Australians got more of their
news by radio than ever before. But except for special broadcasts such as the
declaration of war on 3 September 1939, the news supplied to radio stations was
rationed severely by press proprietors. Within the ABC, frustration at this
arrangement had prompted the beginning of the commission’s own modest news
service in 1936, extended in 1938 by a supply of cables from London and in 1939
by the appointment of a Canberra correspondent. Newspaper proprietors did their
best to stop these stirrings of independence. The Murdoch press was especially
outraged, calling for a reduction in the ABC’s revenue from licence fees to curtail
its competition with private enterprise. The ABC was not allowed to have its
programs paid for by commercial sponsors.

The press and the commercial radio stations competed hard for advertisements.
The surest means of preventing radio stations from threatening the older medium
was for newspapermen to own them. In 1938-39 two press groups formed
networks of radio stations, called Macquarie and Major, to give advertisers a
number of simultaneous outlets; and a number of individual stations were owned
wholly or in part by newspaper firms.

Newspaper owners also supplied the burgeoning market for program guides
with gossip about radio ‘personalities’ Murdoch published the Listener in for
Victoria, Associated Newspapers the Wireless weekly for New South Wales. The
ABC started its own paper, the ABC weekly.

The ABC gave listeners in the cities a choice between the ‘Australian national
program’ and the ‘State national program’, the latter having more items of local
origin rather than those on relay from headquarters in Sydney, and more that were
in programmers’ terminology, Towbrow’, rather than ‘highbrow’. Most offerings
on each network, however, were of ‘medium standard’, to attract listeners for light
refreshment and induce them to stay for solider fare. Musical programs were
centred on the six state symphony orchestras which the ABC had built, and
overseas visitors were contracted to conduct and perform with them. Music for
lower brows was played by Jim Davidson’s ABC National Dance Band. In drama
the ABC ran a season From Shakespeare to Shaw during 1939, and performed many
plays by Australian authors (70 per cent of all its drama productions). For ‘light
entertainment’ there were programs drawing on musical comedy and revue. Talks,
serious and light, were a staple on both networks. Professor Walter Murdoch’s
ruminations from Perth were enjoyed in all states. Saturday afternoon on the ‘state’
network was occupied by sport. In 1939 a federally planned children’s session
began, running experimentally until 1941 when the team launched the:Argonauts,
an enterprise in which thousands of young people would discover lasting talents.

The news bulletins were read with the sound of authority: the voice 'of male
upper-middle-class southeast England.- Whether reading news or introducing
concerts or talks, ABC announcers were anonymous. Some commercial announ-
cers also sounded respectably British. Commercial stations played some ‘classical’
music on records. But the British voice yon commercial radio was more
conversational, as fitted people selling things; and there were also homemade
part-American voices, such as Jack Davey’s. Norman Banks of 3KZ was bilingual:
recognisably Australian at the football, sepulchrally English for the classics. The
classical music he and his commercial colleagues announced, moreover, was light
and short, to fit in the advertisements. The characteristic commercial sound had

219

The ABC as national
broadcaster. Founded in
1932, it was cherished by
1939 as the first agency of
enlightenment to bring music,
drama, talks and news as
quickly to people out in the
country as to those in cities,
and the first to carry its
message simultaneously to
people in all states. ‘But for the
ABC,’ the writer George
Fanwell reflected as he looked
back on the 1930s, ‘we would
have inhabited a land of
perpetual drought.” This
booklet was issued in 1949.

‘Hi-Ho, everybody, this is
Ja-a-ck Davey!” A generation
of listeners were familiar with
this greeting in quiz and
variety shows.

FAIRFAX PHOTO LIBRARY




AUSTRALIANS FROM 1939

Death of a newspaper.
Newsday, a chirpy evening
tabloid launched in 1969 by
the proprietors of the Age fo
compete with the broadsheet
Herald, lasted only seven
months. Goliath had slain
David, said the independent
Sunday Observer on 3
May, describing the victor as
‘one of the finest evening
papers in the world’. But then
Goliath began to weaken, like
many evening papers in places
where fewer people went
home on public transport and
more watched television in the
evenings. Sydney, however,
sustained two evening papers,
the Sun and the Mirror,

YOUR
LAST
NEWSDAY

This is the last issue of HEV{SDL_\Y.
The paper ceases publication
today.

David Syme & Co. Lid. an-
nounces the decision with deep
regret and after several months of
intense effort and consideration.

NEWSDAY was launched seven
months ago as Melbourne's second
evening paper. The company be-
lieved there was a long-ferm
opportunity for a second paper to
establish itself with readers and
advertisers as a viable concern.

Our initial targets were modest.
None of them has been achieved.

Had there been the slightest in-
dication that Victorian readers
wanted a new evening paper,
NEWSDAY would have continned.
There has keen no such indication.

Instead, NEWSDAY's circulation
has steadily declined despite
strenuous efforts fo halt the
decline. In recent weeks, sales
have been substantially less than
our minimum targets.

_ As a result, supnort from adver-
tisars has also declined.

(apart from the advertisements) three main elements: crooners and dance bands on
records; quizzes; and drama, from the hour-long Lux Radio Theatre to quarter-
hour melodramatic and comic serials in setting rural (Dad and Dave) or suburban
(Martin’s comer). Much of the drama was performed by Australian actors from
American scripts, but an increasing proportion was of wholly local origin.

Surveys showed that only 20 per cent of radio listeners at any given time were
tuned to ABC stations. This finding did not seriously concern ABC administrators,
who were confident of their cultural mission. Theirs was the first agency of
enlightenment to bring music, drama, talks and news as quickly to people in the
country as to anybody else, and the first to carry its message simultaneously to
people in all states. In these respects the ABC was right to put the word ‘national’
in its call-signs.

Critics of press and radio in 1939 were troubled by the concentration of
newspaper ownership, deplored sensational headlines, expressed concern at the lack
of solid reading, and found the ABC narrow and its competitors trivial. Within the
labour movement, anger at the virtually unanimous opposition of the capitalist
press to the party of reform was combined with pessimism about the prospects for
any Labor paper. In the only book-length study on sale in 1939, Press, radio and
world affairs: Australia’s outlook, the editor, W. MacMahon Ball, and contributors of
four case studies concluded that citizens were getting inadequate accounts of world
events. This trenchant set of essays opened the eyes of many readers who had never
before been offered a serious detached analysis of what they read and heard.

MacMahon Ball wrote of ‘press’ and ‘radio’, not of ‘the mass media’ or ‘the
media’. Those latter terms had originated in the USA in the early years of radio,
characterising press and radio as vehicles for advertising. Their use became
widespread in this country only after the introduction of television. In the 1970s
courses in ‘media studies’ proliferated, and were served by books such as The media,
by Keith Windschuttle (1984), whose subtitle, A new analysis of the press, television,
radio and advertising in Australia, registers the centrality of advertising to the concept.

T
In 1987, newspapers, by one test, were faring better than in 1939: the capital cities
had eighteen dailies, three more now than then, and Sydney had one suburban
daily. Outside the capitals they had declined by one, from 39 to 38. Readers
everwhere had a slightly wider choice of dailies as two of metropolitan origin were
sold in every state.

In Melbourne the Argus disappeared in 1957 after more than a century. The old
owners had sold out in 1949 to the proprietors of the London Daily Mirror, making
the Argus our first overseas-owned daily. The Mirror had become the largest-selling
paper in the world by catering for the tastes and sentiments of working-class,
Labor-voting readers, and the new owners of the Argus tried that formula in
Melbourne. It failed. “The fair-play paper’ made little headway against ‘the people’s
paper’, as the Sun News-Pictorial confidently proclaimed itself. The men from
London, wrote Clive Turnbull, Argus editorial adviser from 1949 to 1952, had
‘much under-estimated the mental level of the Australian public. The Sun
News-Pictorial was the model for a Sydney Daily Mirror launched by Ezra Norton
in 1941. The Mirror was Australia’s first afternoon tabloid, and sold as well as its
competitor the Sun.

The most remarkable new development was the appearance of two national
morning dailies. By the time Geoffrey Blainey named the tyranny of distance in

220



PRESS, RADIO AND TELEVISION

1966, two papers were defying it. The Australian Financial Review, published in
Sydney by John Fairfax and Sons, went daily in 1963, having begun as a weekly in
1951 and gone biweekly in 1961. Costing a shilling compared with fourpence for
other dailies, directed mainly at businessmen, reaching only about 20 000
subscribers and satisfying the most far-flung of them if it arrived in time to be read
in the office rather than over breakfast, the Financial Review did not quite refute
the established wisdom that Australian geography and culture made a truly national
daily impossible. Rupert Murdoch’s Australian did that in 1964.

~ Before Keith Murdoch died in 1952 he had secured personal control of the
Adelaide News and bequeathed it to his son, Rupert, who was then 21 and studying
at Oxford after working as a cadet reporter on the Melbourne Herald. From that
base in Adelaide the second Murdoch moved out to buy the Melbourne firm that
published the weekly New idea and Perth’s Sunday Times. He went into television,
launching the pocket-sized guide TV week when the new medium came to
Melbourne and Sydney and getting one of two licences granted for commercial
television in Adelaide. In 1960 Murdoch turned to Sydney, buying first a chain of
suburban newspapers and then the Daily Mirror. Since 1958 John Fairfax and Sons
had been publishing three of Sydney’s four dailies: to its own Sydney Moming Herald
had been added in 1953 the Sun and all other products of Associated Newspapers,
and later the Daily Mirror purchased from Ezra Norton. They cheerfully unloaded
the Mirror on to the bright young man from Adelaide, and old hands wondered
about his fate in the jungle of Sydney journalism. They might as well have worried
about Tarzan.

Four years later, on 15 July 1964, 250 000 copies of the Australian, edited in
Canberra, and printed there and in Sydney and Melbourne, were on their way to
the newsagents of the nation. “This is a new kind of newspaper’, Murdoch declared,
and it was produced by writers and artists who shared his hope that it would be
better than all the others. The-Australian lost Murdoch money as he moved on to
other projects in three continents and became, by the 1980s, ruler of the world’s
largest media empire. In 1972 Murdoch acquired Sir Frank Packer’s Daily Telegraph
in Sydney; ten years later in Brisbane he launched the tabloid Daily Sun against the
Courier-Mail, which was still controlled from Melbourne by his late father’s old
firm the Herald and Weekly Times. Murdoch now owned five of the eighteen
capital city dailies: the Daily Telegraph and Daily Mirror in Sydney, the News in
Adelaide, the Daily Sun in Brisbane, and the Australian. The Herald and Weekly
Times had expanded its interests since 1939. Then it had controlled the Sun
News-Pictorial and the Herald in Melbourne, in Adelaide the Advertiser and the News
(lost now to Murdoch); by 1970 it had added the Brisbane Telegraph, the Perth
Daily News and West Australian, and the Hobart Mercury.

The Fairfaxes, whose only capital city daily in 1939 was the Sydney Moming
Herald, published four more by 1986: from Sydney the Sun and the Australian
Financial Review, in the national capital the Canberra Times and in Melbourne the
Age. The Canberra Times was bought in 1964 from the Shakespeare family of
Canberra, who had published it since 1928, and who sold in order to give the paper
the resources to hold off Murdoch’s Australian. It was also in 1964 that Oswald
Syme, the last surviving son of the Age’s founder, stepped down as chairman and
his grandson Ranald Macdonald, aged 26, became managing director. The
disappearance of the Argus in 1957 had helped to keep the Age going, but it was
not flourishing when Macdonald took over. David Syme’s grandchildren, benefi-
ciaries of the Syme trust, were persuaded in 1966 to accept a partnership with the
Fairfaxes ‘in the cause of maintaining the Age as an independent newspaper of high
quality and responsibility’. In 1983 the Age passed entirely into Fairfax ownership.

221

The era of Prime Minister
Menzies, the Vietnam War,
the collapse of the Hobart
bridge, the building of the
Sydney Opera House, Ms

ni Morosi, the Mount [sa

utdown, fast-bowler

ennis Lillee, devastating
bushfires on Ash Wednesday
1983, the winning of the
America’s Cup, and Prime
Minister Hawke.

Rupert Murdoch as King
Kong. By 1977 he had bought
the daily New York Post
and the weeklies New
York and Village Voice. In
1982 he acquired the Boston
Herald and in 1983 the
Chicago Sun-Times.

He moved into US film and
television and became an
American citizen in 1985.




AUSTRALIANS FROM 1939

By then a fifth Fairfax generation was in charge of the Sydney Moming Herald. The
Fairfaxes were now the world’s oldest press dynasty.

Between them, Murdoch, the Herald and Weekly Times and Fairfax controlled
by 1986 all of the eighteen capital city dailies: three ownerships, compared with
eleven for the sixteen dailies of 1939. The Packers still prospered, but when Sir
Frank Packer died in 1974 the family had no daily papers: he and his sons Clyde
and Kerry had decided to concentrate on magazines and television.

In 1971-72 Rupert Murdoch offered readers a national Sunday paper as well as
a national daily. The Sunday Australian lost heavily, however, and was absorbed into
the Sunday Telegraph when Murdoch bought that paper, with its daily companion,
from Packer. In Sydney Murdoch had also the Sunday Mirror, as Ezra Norton had
renamed his Sydney Trth when giving it a light scrub before selling out to Fairfax
in 1958. At first Murdoch let his Sunday Mirror pursue an educated readership while
the daily version led with ‘Body in Sand’ and ‘Gambler Shot Dead’; but the
difference in style between the daily and Sunday papers soon diminished.
Advertisers seeking family markets would not use it, even when it was renamed
Sunday in 1978, and Murdoch shut it down in 1979.

Solid Sunday papers were attempted in Sydney and Perth, but did not last.
Fairfax’s Sunday Herald, started in 1949, was merged with the Sunday Sun after three
years to form the Sun-Herald. It became the best-selling Sunday or daily paper in
Australia. In Adelaide the Sunday Advertiser, launched in 1953, survived only two
years, after which the makers of the morning paper combined with their weekday
competitor, Murdoch’s News Ltd, to publish the Sunday Mail. In Victoria the law
changed in 1969 to allow Sunday papers, but the newsagents did not open to sell
them. Gordon Barton at once launched the Sunday Observer to tempt milk bar
customers away from Sunday papers flown in from Sydney; from 1973 the Herald
and Weekly Times and David Syme jointly and perfunctorily issued the Sunday
Press to be sold in the same outlets. None of the eleven Sunday papers published
by mid-1986 offered reading as substantial as was available on Sundays in, say,
London, Washington or Toronto. Only one paper, the Canberra Times, managed a
regular daily edition on Sunday; even there, Saturday’s offered the better read. The
Australian encouraged readers to think of the Saturday edition as a two-day paper,
prefixing it Weekend. A free colour magazine made on American and British lines,
the Good Weekend, was added to three Fairfax dailies, the Age on Friday, the Sydney
Morning Herald on Saturday, and (briefly) the Canberra Times on Sunday.

In 1964 the Canberra Times was the first paper to be improved by the coming
of the Australian. Just before Murdoch’s paper was launched, the Canberra Times
changed its size from tabloid to broadsheet under the editorship of John Pringle,
formerly editor of the Sydney Moming Herald and deputy editor in London of the
Sunday Observer. The paper began to print more news and commentary, and the
Australian barely dented its circulation (which was largely confined to Canberra).
Flying from Canberra to the state capitals though, the Australian impressed the
makers of other morning papers. It drew on a wider range of sources for foreign
news; it used skilful outside contributors; it gave generous space on Saturdays to
the arts and book reviews; it looked elegant.

By the end of 1964 the paper’s circulation was about 60 000—one-third as many
as the Age, one-fifth as many as the Sydney Moming Herald, and not enough to
attract the national advertisers needed to cover costs. Often it arrived late, and
during Canberra’s frequent fogs the wonder was that it arrived at all; for it was
printed in Melbourne and Sydney from matrices flown from Canberra during the
night. Facsimile production by coaxial cable replaced the aeroplanes in 1966, and
from 1967 the paper was edited and printed in Sydney. With reliable delivery

222



PRESS, RADIO AND TELEVISION

NEWSAGENTS

In 1939, as now, newsagents supplied stationery, including pencils, pens and ink, as
well as papers and magazines, although not the wide range of goods and services—
paperback books, sweets, lottery tickets, dry cleaning—now commonly offered. On
the other hand, many had lending libraries. Bairnsdale, in eastern Victoria, had two
newsagents in 1939, as it has now. They sold 1670 daily papers, 2283 weekly and
861 monthly. By the mid-1980s, serving a larger population, Ceveri’s and Stow’s
sold about 3000 dailies and had correspondingly higher periodical sales.

schedules and skilful editing, circulation passed 120 000 by 1969. By that time
readers of some other dailies, especially in Sydney and Melbourne, were getting
papers both solider and more enterprising. Pringle returned to the Sydney Moming
Herald in 1965 with a freer hand than previous Fairfax editors; Graham Perkin gave
the Age from 1966 a vigour it had long lacked.

Two fortnightly essays in intellectual journalism began to appear on alternate
weeks in 1958. Nation was owned and edited by T.M. Fitzgerald, who was also
financial editor of the Sydney Moming Herald; the Observer was edited by Donald
Horne, also editor of the chirpy magazine Weekend launched by Packer in 1954.
Nation leaned left-liberal, the Observer anarchist-right, but the journals appealed to
much the same readership, sharing occasional contributors and even for a while a
single Canberra commentator, writing one week in the Observer as ‘Mugga’ and
the other in Nation as Jindivik’. He was actually lan Fitchett, one of several

223

Cash’s newsagency, Main
Street, Baimsdale, c1950;
Brian Cash is second from the
right. Paperbacks had arvived
(left), but the shop still had a
lending library, looked after by
Irene Leonard (centre). Papers
and magazines were sold
actross a long counter, behind
which stationery was stocked.
IN PRIVATE POSSESSION

Left.

Ceveri’s newsagency (formerly
Cash’s), 1986.

Right.

Bob Ceveri’s shop is now set
out as a self-sewice market,
with some titillating items,
unknown in 1939 or 1950,
sealed in plastic wraps.
Photographs by Bruce Righy.



AUSTRALIANS FROM 1939

An independent view of the
media. Nation, launched by
T.M. Fitzgerald in 1958, was
almost alone as a journal
that was not controlled by
media proprietors. This

cover is by Robert Hughes,
later art critic in New York for
Time magazine.

NATION

SIR FRANK PACKER’S
UP IN TELEVISION

journalists whom Fitzgerald and Horne were giving the rare experience of
choosing their own subjects and modes of exploring them. Nation lasted until 1972,
when financial troubles made Fitzgerald sell to Gordon Barton, publisher of the
Review, which had been launched as the Sunday Review in 1970, and which now
became the Nation Review. The Sydney Morning Herald writer Gavin Souter
described it as a compound of radicalism, lése majesté, inaccuracy and four-letter
words: only the radicalism derived from Nation. Nation Review changed hands in
1978, came out monthly in 1980, and closed down in 1981.

The Observer merged unexpectedly with another weekly in 1961, when Horne
found himself editor of the Bulletin. After 80 years the famous old paper was selling
fewer copies than ever. The war had reprieved it, as families posted ‘the Bully’ to
men whose fathers had been sent it in 1914-18. The demise of its rival Smith’s
weekly in 1950 helped; but for too many people in postwar Australia, reading it was
like visiting a dim museum. The owners sold the Bulletin (and the Australian woman'’s
mirror) to Packer, and ‘Australia for the White Man’ was hauled down from the
masthead after half a century. The new Bulletin prospered as a news magazine,
eventually incorporating an edition, cover and all, of the American Newsweek. In
1985 the Bulletin with its free Newsweek had a circulation of 123 000. Newsweek’s
model and competitor Time appeared from July 1986 in an Australian edition
called Time Australia, jointly owned by Time Inc and Fairfax.

Fairfax was already publishing one competitor to the Bulletin, the National Times,
announced in 1971 as ‘a new weekly newspaper for thinking people’. The paper
made its name and circulation mainly through long, mettlesome investigations, by
writers some of whom had come to journalism by unconventional routes: Evan
Whitton after teaching English, Anne Summers after writing her feminist history
of women in Australia, Damned whores and God’s police. Later, the comic talents of
Patrick Cook for visual fantasy and verbal nihilism held some readers, deprived of
Nation and Nation Review, to whom the paper’s campaigns were apt to appear
windy vendettas and its preoccupation with money boring or distasteful. In 1980
the National Times offered more business than ever, by including a weekly
magazine, Business review. This was soon published separately as Business review
weekly, competing with the Packer fortnightly, Australian business. The market for
financial journalism was now brisk. The National Times itself was not flourishing.
Circulation, once over 100 000, was only 74 000 when the paper closed down as
a tabloid coming out on Friday, and was re-launched in August 1986 as a
broadsheet, the Times on Sunday.

Popular weeklies proved vulnerable to television. Pix survived after passing to
Fairfax in 1953 and merging with the fortnightly People in 1972. Like the
Australasian  post, launched in 1946 to replace the Australasian, old weekly
companion to the Melbourne Argus, Pix-People relied on increasing rations of
female flesh. Packer’s Weekend merged with the Australian woman’s mirror as
Everybody’s mirror, then closed as Everybody’s in 1962. The most successful new
popular weekly was Murdoch’s TV week, serving the new medium which was
undermining traditional magazines. The old radio weeklies either folded or
adapted, the Listener in becoming first Listener-in TV, then Scene. The ABC closed
down its ABC weekly in 1959, produced until 1980 a TV times in partnership with
Packer, and was associated in 1984 with the short-lived production of the monthly
Look and listen.

Weekly women’s magazines weathered challenges from television and then
from feminism. The Herald and Weekly Times began a new one, Woman’s day (at
first fortnightly) in 1948. The newcomer had not achieved half the Women’s
weekly’s circulation by 1956, when the Fairfaxes bought and merged it with

224



PRESS, RADIO AND TELEVISION

Woman, acquired with Associated Newspapers in 1953. In the mid-1970s Woman’s
day was passed in circulation by Murdoch’s New idea. The Australian women’s weekly
stayed out in front. How? Keith Windschuttle found it offering in 1982, in order
of prominence, celebrities, fashion, babies and children, home decorating, food,
fiction, exercise and travel.

When Packer died in 1974 his Weekly had a circulation of more than
800 000—still leading the field, but having gained only 100 000 since 1946 while
the population almost doubled; and it was having financial problems. Kerry Packer,
the inheritor, made three bold changes: reducing the page size in 1975 to
economise on newsprint; making it square-backed and glossy in 1979 to give
advertisers a lustre comparable with colour television (introduced in 1975); and in
1982 defying tradition and language by bringing the Women’s weekly out monthly.

New monthlies from the Packer and Fairfax organisations sailed faster than their
weeklies before the winds of change. Sir Frank Packer did not much like the style
of Cleo, created in 1972 and offering to tell women what turned a man on and
everything they didn’t know about contraception. What did John Fairfax’s
descendants think when their monthly Cosmopolitan, launched in 1973, gave
women advice on masturbation, or on accommodating an unusually large penis?
Perhaps it was enough that by 1982 it was bought by 173 000 people, most of
them women between eighteen and 40 whom advertisers would pay to reach.

B T
e \"'fh — Y ' e
Australian

The Weekly monthly. By
September 1985 circulation
was 1 140 000. The Packer
organisation paid a lot of
money—3§250 000 was
mentioned—for exclusive
print and television rights to
the Chamberlains’ story.
Lindy Chamberlain was
Jfound guilty of infanticide,
spent three years in gaol, but
still maintained that a dingo
took baby Azaria from their
tent near Ayers Rock in
1980.



AUSTRALIANS FROM 1939

OLD AND NEW STYLES FOR THE CLASSIC TERRACE
0
THE ETHMIC INFLUENCE IN DECORATING

A LOOK AT CREATIVE LIVING IN AMERICA

‘The King, 28 July 1973.
Graham Kennedy's |

talk-and-variety show, \ |

In Melbourne tonight,
copied from the USA, was one
of the most popular
Australian-made programs
in the first twenty years of /
commercial television. Sir
Frank Packer owned both the
Bulletin and GTV 9, the
station on which Kennedy
appeared. :

Most new magazines were monthlies for special markets. Dolly, Belle and Pol (all
started by Fairfax) were aimed at overlapping age-groups of women between
sixteen and 30, and Vogue Australia and Mode at smart women over 25. The Herald
and Weekly Times offered housewives Australian family circle, and Fairfax offered
Good housekeeping. In the homemaking field the old Australian monthlies looked
dowdy alongside glossy newcomers such as Packer’s Australian house and garden. The
Australian home journal ceased publication in 1982 after nearly 90 years. The
Australian home beautiful was still produced by the Herald and Weekly Times, which
now also published Better homes and gardens and Your garden. Man closed down in
1974, unable to keep up, or down, with the American Playboy and Penthouse.

The most successful local version of an overseas monthly was the old Reader’s
digest, whose Australian edition, begun in 1946, fought off the local imitators.
Among providers of monthly Australiana, Wild life stopped publication in 1954, as
did the Australian_journal in 1962, while I} alkabout, after stops and starts, finally
disappeared in 4) New publications appeared about fishing, sailing, motoring,
microwave cooking, computing, and any other activity that appealed to enough
enthusiasts to attract advertisers.

The first television program in Australia, on 16 September 1956, came from a
Sydney station owned by Frank Packer: 30 years later his son Kerry owned stations
in both Sydney and Melbourne. Television attracted newspaper proprietors more
strongly than radio. In the wrong hands it could do greater damage to their
interests; and for many years, at least, the. stations would be much less numerous:
in a field with room for few entrepreneurs the press men fought hard for their

place.

In 1953-54 the Menzies government legislated for the dual system, commercial
and national, that existed already for radio. Menzies rejected an arrangement like
Britain’s, whereby the transmitters used by commercial operators were publicly
owned and leased to a series of program suppliers. Such a model could have given
Australia both more dlver51ty of programs and more public accountability from

- their providers. By the time Labor returned to office in 1972, the arrangements

sanctioned by Menzies were too deeply entrenched to be amended without
turning every media outlet owned by the threatened interests into a crusader for
Labor’s destruction.

A supposedly autonomous Australian Broadcasting Control Board advised the

-7 government who should have commercial television licences. When the board

proposed in 1958 only one licence for Brisbane and one for Adelaide, on the
ground that two struggling stations would concentrate on ratings instead of quality,
Menzies’ cabinet gave two in each city. They did so in response to lobbying from
the companies already running stations in Sydney and Melbourne, who wanted
partners in the smaller cities for the networking of programs, a practice of which
the board disapproved. Of the eight television stations thus licensed by 1960, the
Herald and Weekly Times owned three, Packer two, and Fairfax and Rupert
Murdoch one each.

Trading in licences went on almost unchecked by official proclamations against
it. Murdoch bought and sold a station in Wollongong, bought one in Sydney and
sold one in Melbourne. In 1977 the Australian Broadcasting Tribunal replaced the
Control Board after an official inquiry which yielded concern about ‘undue
concentration’ of television ownership. The tribunal appeared to have more
authority than its predecessor; but when in 1980 it blocked Murdoch’s takeover of
ATV-0 Melbourne on the ground that it was not in the public interest to let him
control more stations than he had already, the Fraser government legislated to
define public interest so narrowly that the acquisition became legitimate.

226



PRESS, RADIO AND TELEVISION

By mid-1986 Australia had 50 commercial television stations. The six in Sydney
and Melbourne, reaching nearly 40 per cent of the population, were owned by the
same four firms that owned all the metropolitan daily newspapers. Murdoch and
Packer controlled two each, Fairfax and the Herald and Weekly Times one each;
the Herald and Weekly Times also controlled a station in Adelaide and shared an
interest with Fairfax in Brisbane. Networking arrangements between and beyond
commonly controlled stations were revealed in 1980 to be more extensive than
the participants admitted. Most viewers in 1985 had a choice between one, two or
three commercial programs, as well as one from the ABC, and one from the Special
Broadcasting Service (SBS).

Any decade was a torrid time for the ABC, but the last had been unusually
arduous. The national broadcaster had been treated by the Whitlam government
with a generosity not surprising when Labor politicians were in charge of the only
alternative to the commercial media. From 1976 the Fraser government made
punishing feductions in ABC revenue. Then a review committee under a
businessman, Alex Dix, advised substantial changes in management and strategy.
The incoming Hawke government acted on much of Dix’s advice, including
reconstitution of the ‘commission’ as a ‘corporation’, and there was disappointment
among both producers and consumers of ABC programs when the changes did
not bring quick yields. Worse, Labor politicians in office now treated the ABC
hardly better than their opponents had done.

At first the ABC missed its chance to provide television programs for the
multicultural Australia that was being proclaimed in the 1970s, responding so
sluggishly to approaches from the federal government, that Malcolm Fraser
promised at the election of 1977 to set up a separate agency for non-Anglo-Celtic
Australians, the Special Broadcasting Service. Then in August 1986 the Hawke
government, in what was hoped to be a cost-cutting exercise, resolved to merge
the SBS with the ABC. This decision was deplored so vigorously in lobbying from
ethnic communities that Hawke, fearing electoral damage, reversed it in April
1987.

American English was heard more on television than on radio—on the ABC as
well as the commercial channels—as the greater expense of the new medium
dictated a higher proportion of imported programs. The ABC tended to take more
from Britain, having first rights to BBC material. The commercials offered local
imitations of American chat-and-variety shows and quizzes. At first the ABC gave
more resources to news, current affairs and sport; then the commercials learned
how to deliver news as spectacle, engaged people who had learned the job at the
ABC to put on current affairs, and discovered that coaxial cable and satellite, colour
and action replay made sport a goldmine.

By the 1980s the largest single program category was drama, including films,
which took up more than half of all commercial television time and one-third of
the ABC’s. Much was locally produced: the commercials had responded to a
popular taste for representation of Australian life, much of it soap operatic,
some—as in the mini-series The dismissal (about the end of the Whitlam
government), The last bastion (about politics and strategy during World War II) and
Vietnam—ambitious enough to have been at home on the ABC, if only the
impoverished national broadcaster had been able to afford them. The ABC offered
a range of programs never seen on the commercials: opera, ballet, and documentary
series on the arts, biology, natural history. On the other hand it was the ABC and
not a commercial channel that put on Countdown, a glittering, frenzied revelation of
the week’s top pop groups.

On SBS, solid news and current affairs programs, often produced and presented

227

‘ABC BASHING ... THE NEW
LIBERALISM?’

On 30 November 1976
Gough Whitlam, leader of the
Opposition, addresses a
lunchtime rally of protest
against a bill enabling
Malcolm Fraser’s government
to remove all the ABC
commissioners appointed by
the Whitlam ministry
(1972-75). After this and
other demonstrations and
lobbying of Liberal
backbenchers, the proposal
was dropped.

FAIRFAX PHOTO LIBRARY




AUSTRALIANS FROM 1939

Sixty Minutes (left), was
produced for Kerry Packer and
derived from CBS in the USA.
Here, in 1980, with executive
producer Gerald Stone, are
reporters George Negus, Ray

i\ Martin and Ian Leslie. This
day tonight (above), the ABC'’s
trail-blazing daily current affairs program,
was presented from 1967 to 1974 by Bill Peach,
shown here afier his last night with: (from left) Paul Murphy,
Peach, June Heffron, Tony Joyce and Peter Luck.

ABC DOCUMENT ARCHIVES

George Donikian presents world news on SBS television, 1983.

AUSTRALIAN INFORMATION SERVICE

Men from Homicide (above), a commercial program
made by Crawford Productions, 1964—1978. The
program starred (from left) Jack Fegan, Les Dayman,
Leonard Teale and George Mallaby. Another
commercial television success was Bob Dyer’s Pick a
box (right), which ran from 1957 to 1971. A quiz
show, it made contestant Barry Jones (in 1987 federal
minister for science) a household name, voice and face.
ABC DOCUMENT ARCHIVES

228



|

PRESS, RADIO AND TELEVISION

Sport on commercial television. Kerry Packer,
denied exclusive rights to test cricket, created
international teams of his own in 1977 to
play ‘world series’ matches,
Eventually he made cricket
administrators play the game

his way, giving his network
exclusive rights to both test series
and one-day encounters. In old-style
cricket and new, overs have been
reduced from eight balls to six,
allowing a one-third increase in
advertisements between them. Here
Australia (gold and green) bats against
India in a one-day match at the
Melbourne Cricket Ground on 31 January 1986.
_Photograph by Bruce Rigby.

The Norman Gunston show, with Garry McDonald (below), began on the ABC in /
1975, evolving out of The Aunty Jack show (right), which starred (from left) Sandra ¢
MacGregor, McDonald, Grahame Bond (‘Aunty Jack’) and Rory O’Donoghue.
ABC DOCUMENT ARCHIVES

3 couprox.

Right.
Ian (‘Molly’) Meldrum
# 157 DIESOLEUN. (right), host of the ABC

program Countdown,
launched in 1974 and

_ % watched by two million
people, with ‘Debbie’ ; R
(Mary Kenneally) and - ? :
Tim’ (Steven Blackburn),
T 1984.
R s

ABC DOCUMENT ARCHIVES

229



AUSTRALIANS FROM 1939

R

Advertising on the ABC?
The Dix review committee
recommended in 1981 that
‘corporate undenvriting’ of
programs be sought to raise
revenue, affer the ABC itself
had proposed the change. The
phrase, which originated in
US public broadcasting, was
meant to exclude promotion of
particular products, allowing
only announcements that a
company had given money for
a program. Staff groups within
the ABC opposed it, and so
did the Friends of the ABC,
a citizens’ group formed in
Sydney when the Fraser
government imposed budget
cuts in 1976. The Friends
here imagine newsreader
_James Dibble naming a
variety of sponsors. Poster

by Dick Grosser, 1976.

AUSTRALIAN NATIONAL
GALLERY

by former ABC staff but also by people with such names as Sobhini Sinnatanby,
George Donikian and Christina Koutsoukos, shared the screen with drama and
documentaries from west and east. ABC and SBS television had so far no
advertisements, though the Hawke government was thinking about introducing
them. The volume and spacing of advertisements on commercial stations
astonished visitors from almost everywhere except the USA. At first they were
allowed up to eight minutes an hour; by 1986 the ration was eleven minutes, and
advertisers were lobbying for more.

By the simple test of ‘ratings—who watched what—the commercial stations
were always ahead of the ABC, and SBS attracted tiny minorities. In 1986
nearly every household had television, and used it for an average of 32 hours a
week, thus spending more time viewing than doing anything else except sleeping
and working. In most houses, most of the time, the station on the screen was
commercial. By 1986 more than 40 per cent of households also had a videocassette
recorder, and ‘zapping’—pressing the fast-forward button during commercials in
recorded programs—had come to concern television advertisers more than any
other issue since ratings began.

Cable television was the next threat to established commercial interests, unless
they could control it. Cable might supply services to minorities of viewers, rather
as the new monthly specialist magazines served different groups of readers, or
might deliver only first-run movies and big sport. But the potential beneficiaries
did not form a powerful interest; and politicians, lobbied against cable by suppliers
of ‘free’ television, were content to defer the novelty.

One of the politicians’ worries was the satellite put into stationary orbit for
Australian use by an American space shuttle in 1985. Malcolm Fraser was persuaded
by Kerry Packer that a domestic satellite could give rural people as wide a choice
of television programs as was now available in the largest cities, and that it should
have 49 per cent private ownership. The Hawke government resolved on 100 per
cent public ownership—75 per cent directly by government, 25 per cent by
Telecom, the statutory authority supplying public telecommunications. Should the
television networks of Melbourne and Sydney be allowed to send their programs,
advertisements and all, Australia-wide, by Aussat? Should the interests of indepen-
dently owned regional television stations be somehow protected? While the
government pondered, the capacity of a device costing hundreds of millions of
dollars of public money remained largely unused as it sent ABC television and
radio programs to 300 000 people in remote areas.

Television had not driven out the older medium. Australia in the 1980s had, as
never in the days before television, more radios than people. The number of
commercial radio stations on the medium wave or AM band had increased to 130.
There were also a growing number of ‘public broadcasting’ stations, and
Melbourne and Sydney had ‘ethnic’ stations operated by SBS. AM stations
transmitting ABC programs were not much more numerous than in 1939. But on
the previously unused FM band, where very high frequencies delivered sounds of
greater fidelity (though over shorter distances), the ABC had been given since 1976
a whole new network of transmitters, while in Melbourne and Sydney, subscribers
to non-commercial music stations had their own FM programs and an increasing
number of commercial operators were also heard on FM. By 1986 the new
commercial FM stations scored higher ratings than AM stations in every state
capital except Melbourne.

Just when the television set was taking over the living rooms, the transistor made
the radio receiver so small, cheap and portable that it became an extension of the
self. At the same time a new kind of popular music arrived, directed at a newly

230



PRESS, RADIO AND TELEVISION

named group, teenagers. By 1967 cables carried voices reliably across the world,
making possible more vivid news bulletins, and the federal authorities allowed the
broadcasting of telephone conversations, enabling the American fashion for
talkback sessions to take on. By 1980 the average commercial radio station gave 58
per cent of its time to music, 14 per cent to advertising, 9 per cent to news, 7 per
cent to information and service announcements, 6 per cent to sport and 6 per cent

Federal parliament on ABC air in early 1950s. R.G. Menzies as prime minister
addresses not only the House of Representatives but the nation. The petrified forest
of microphones, in Menzies’ phrase, was installed by order of parliament in 1946.
On the first night W.M. Hughes, in the House since 1901, caught the Speaker’s eye
at 8 o’clock, when the radio gallery was known to be most crowded, and the ABC
transmitted not only his voice but squeaks from his hearing aid. In early days one
Labor member, Rowley James, sent a message to his dentist in Newcastle: ‘Milton,
get my teeth ready this weekend’ JDB. Miller judged after three years that
broadcasting had done some good. ‘Speeches are now judged by a wider audience
than ever before; backbenchers have a better chance of reaching the public ear;
ministers cannot rely upon the look of their statements in the newspapers’ The
ABC’s general manager Charles Moses thought that broadcasting forced the papers
to report parliament more accurately. However, it did terrible damage to ABC
program schedules for 40 years. There was no powerful reason why parliament
should not be broadcast on a separate frequency, except the politicians’ fear that few

people would listen.
AUSTRALIAN BROADCASTING CORPORATION

to other matter. The figures concealed much variety of ‘format’. Pursuing the local
advertisers on whom commercial radio depended now that national advertisers had
gone to television, station managers would put on ‘bubblegum music’ for young
consumers, ‘mellow rock’ or ‘memorable foot-tappers’ for the more mature, and
news-and-talk, so they hoped, for everybody. Commercial music was never
classical now and commercial voices were Austral-American, educated Australian
or Ocker, hardly ever English or Anglo-Australian.

Ownership of radio stations was more diverse than that of television channels.

231



AUSTRALIANS FROM 1939

Commercial radio, 1983. A
3KZ disc jockey spins records,
talks, and wears a t-shirt
identifying the station with
Melbourne and its trams.

AUSTRALIAN INFORMATION
SERVICE

The Central Australian
Aboriginal Media Association
(CAAMA) commenced
broadcasting in 1980 on
public station 8CCC-FM
(Alice Springs), and also made
a weekly program in three
local Aboriginal languages for
the ABC. The Australian
Broadcasting Tribunal
granted CAAMA a licence
in 1984. CAAMA was by
then using four Aboriginal
languages and English, and
was lobbying for the use of the
AUSSAT satellite system to
broadcast television programs
in Aboriginal languages.
REDBACK GRAPHIX

There were more of them; and the regulations discouraging concentration were
more effective, partly because they were less coveted by the big proprietors.
Murdoch showed little interest, though owning a record company which supplied
radio music. Fairfax owned the six stations of the Macquarie network, the Herald
and Weekly Times owned nine stations in four states, and Packer stayed out of
radio until 1986, when he purchased 2UE in Sydney, hoping to make it the nucleus
of a national network.

The ABC's stations on the AM band were arranged in three networks, light’,
‘serious’ and ‘regional’. Announcers now had names. Since the late 1940s the
proportion of Australian voices had risen slowly. The most proficient of them read
the news bulletins, which had been created since 1947 by an independent news
service, required by an act of the Chifley government to do its own gathering.
Classical music, recorded and live, was a staple of the second network. Sport
flourished on the first. In fields other than news and sport the spoken word had
changed its sound. The formal ‘talk’ was almost extinct except for Alistair Cooke’s
Letter from America. On the current affairs programs AM from 1967 and PM from
1969, newsmakers at home and abroad replied to questions without notice from
interviewers. In the evening conversations, documentaries and readings more
spacious and searching than any heard in 1939 occupied the second network,
sometimes with a radicalism or irreverence which provoked momentary uproar
in the papers and concern at board meetings. The science show made intricate issues
vividly clear to a lay audience; The coming out show advanced the new feminism.
‘Light entertainment’ disappeared as a program category, and with it ABC dance
bands and live ‘variety’. Comedy was represented regularly only by perennial
replays of the BBC’s Goon show. The Argonauts hung up their oars; neither the
ABC nor the commercials could find a radio audience for children’s programs in
the age of television.

Words came to occupy more time on the ABC's second network, music less, as
the FM network providing mainly ‘fine music’ spread. By 1987 almost 90 per cent
of the population could pick up its high fidelity and stereophonic sound. In Sydney
a place in the FM band was also occupied by 2JJ], a rock station representing an
unusually confident approach to young people. For the most part the music played
on the light network was kept a decorous distance behind the commercials’, and
rarely attracted an audience as large as theirs.

‘Public broadcasting’ stations were a creation of the Whitlam government. By
1987 there were nearly 60 of them, run on the cheap, trying to bridge the gap
between amateur and professional use of the air, and representing, in the view of
one senior ABC man, the cutting edge of radio. The ethnic radio stations 2EA and
3EA, conducted by the SBS and giving programs in many migrants’ languages,
might or might not become the nucleus of a national network. Some Aborigines
were beginning to hear their own languages on a commercial station in Alice
Springs, while Aborigines and Torres Strait Islanders were broadcasting English-
language programs from a station on Thursday Island.

Broadcasting is intrinsically more political than print, and advancing technology
ensures that the ‘electronic state’, as Trevor Barr calls it, will deeply concern all
politicians. In a liberal democracy anybody with the money can start a paper; but
regulation is unavoidable in broadcasting, if only to prevent broadcasters from
Jamming one another. In Australia, television licences are so few, and possession of
them so lucrative, that owners and would-be owners have powerful reason to be
on close terms with the regulators. The old-style newspaper proprietor was almost
always anti-Labor. The man with stakes in both press and television may judge it
prudent to back winners. Murdoch supported Whitlam in 1972, Fraser in 1975,

232



PRESS, RADIO AND TELEVISION

1977 and 1980, and made contact with Labor leaders on the eve of their victory
in 1983. Later that year Murdoch spoke of Fraser as ‘the poor chap’ and of Hawke
having had ‘a brilliant start’. The current affairs programs on Kerry Packer’s
television stations were politically even-handed as his father’s newspapers had
never been. The decline of a special regard for the ABC among Labor leaders may
well be connected with their ease of friendly access to commercial cameras.

Media proprietors everywhere are people who value power even more than
wealth, power to affect awareness, taste, judgment and votes. In twentieth-century
Australia they have made it harder for the Labor party to gain office. Looking
around in the 1960s, a pessimistic radical might have said they had made it virtually
impossible. The view from 1987 would be more cheerful, unless the observer
Jjudged that Labor politicians won government only by abandoning their old
commitment to redistribute wealth, and that the mass media had helped persuade
them to do so.

One form of power that proprietors clearly enjoy is the power to tell editors,
producers and other subordinates what to do. One whole issue of the Bulletin, for
9 February 1967, was pulped when Sir Frank Packer disapproved an editorial and
cartoon hostile to a hanging in Victoria. Rupert Murdoch became famous
throughout the English-speaking world for removing editors who thought they
had his confidence. During the constitutional crisis and election campaign of late
1975, Murdoch had his papers serve up the news in a manner so hostile to Labor
that 75 journalists on the Australian declared they could not be loyal to a
propaganda sheet.

John Fairfax and Sons assured its journalists at this convulsive time that no bias
would be permitted in news pages, and actually advertised to attract readers of
Murdoch papers who had found their reporting unfair to Labor. When Sir
Warwick Fairfax intervened in the editing of the Sydney Morming Herald, as he did
from time to time as chairman of directors, it was normally on matters of editorial
tone. John Pringle’s second term as editor, from 1965 to 1969, ended after friction
over mildly progressive references to the monarchy, film censorship, private
education and Easter, all of which troubled Fairfax as custodian of tradition.

On the relation between proprietor and manager in television, or proprietor and
producer, there are only scraps of public knowledge. When an unusually
authoritarian chairman of the ABC, Sir Henry Bland, was enduring hostile
comment in 1976 for taking a program off the air, he had private messages of
congratulation from Kerry Packer and Rupert Murdoch. Kerry Packer refused to
allow the screening of a program made for his network’s Sunday, which explored
whether an editor would publish allegations implicating his proprietor in criminal
conduct. Denis O’'Brien, writing a television review for Sir Frank Packer’s Sunday
Telegraph, never knew how it would be altered or whether it would appear at all.
No Australian paper whose owners had television interests could be trusted to print
disinterested judgments on the medium. That fact alone, it might be argued, indicts
the policy of letting them in.

Serious criticism of the media between 1939 and 1988 falls into two exact
halves, before and after the publication of The press in Australia by the political
scientist Henry Mayer in 1964. Before Mayer, left-wing reformers had tended to
convict the press of crimes attributable to its capitalist ownership and to call for
public initiatives without considering either the evidence about the state of the
press in supposedly socialist countries or the obstacles to freedom in any plan for
government intervention. Mayer’s was the first thorough study of the subject. He
judged the press less severely than he judged its critics. The critical minority, he
said, including himself, would have to recognise that their irritations and at times

233

Top newspaperwoman, Ita
Buttrose, was appointed editor
of the Australian women’s
weekly in 1975 and of all
the Packer publications for
women in 1977. In 1981 she
was appointed editor-in-chief
of Rupert Murdoch’s papers,
the Sydney Daily Telegraph
and Sunday Telegraph.
She was the first Australian
womat to edit either a daily
or a Sunday paper.

FAIRFAX PHOTO LIBRARY




_AUSTRALIANS FROM 1939

First issue of Time Australia,
21 July 1986.

First issue of the Australasian
Post, 11 Apr 1946.
-

Left.
The Bulletin
Hourns its

owner, 1974.

One monument greets
another. The 40-year-old
prodigy of Australian
publishing welcomes

one of the wonders of

the modern world,

31 Oct 1973.

d Man,
January 1939.

New idea, 1 Feb 1961.

House and garden,
January 1959.

16-puge hooklet | Amarss Homnmece HRANRING



PRESS,

RADIO

AND

TELEVISION

Wanwick Fairfax, 1944.

FAIRFAX PHOTO LIBRARY

Sir Keith Murdoch and his
son Rupert.

Robert
Holmes
a Court
Eerry TVWT Perth
Stokes SAS10 Adelaide
CTCI Canberra BIX Perth
ADST Adelaid 6WB Katanning
WCW10 6BY Bridgetown
Perth licence 6VA Albany
6PM Perth Western Mail
"R\ 3DBMelb Perth
3GL Geelong Four suburban
SAD Adelaide weeklies
5SE Albany Adver-
Mt Gambier | | tiser

Great Southern
Herald Katanning
Overseas Trading

| TCN9 Sydney

]

—

Alan Bond

GTV9 Melbourne
QTQI Brisbane

‘| STW3 Perth

3AK Melbourne
2UE Sydney
GPM Perth

BDN Darwin
6KA Karratha
6GE Geraldton
(55%)

6KG Kalgoorlie
6AM Northam
6NW Port
Hedland

PBL Marketing
Sky Channel
Intelsat
National
Network satellite
(85%)

30 Watt
transponder

| ATNI Sydney
| HSVI Melbourne
{ BTQT Brisbane

Nine |

ohn Fairfax

Macquarie Net-
work: 2GB, 3AW, |
4BH, SDN, 2CA, | |

{Nthn Star
2WL, FMI04| |5V dings?
(498%) & 4AY | | Westfield
— | Capital Corp
o o TEN10 Sydney
The Sun-Herald | | ATV10Melb
Financial Review | | NRN11  Graf-
Times on Sunday | | o0 /Kempsey
The Age Melb RTNB Lismore
Canberra Times | 3
Newcasgf Herald %Lﬁ'[#smor% i
I'warra Mercury
10 C'nity papers ng;;tﬂweed
33 NSW regionals iBKB ) .

24 Vic. regionals 4AK n; ane :
and suburbans ‘cowoom-

Magazines incl.
Cosmopolitan,
Dolly & Woman's |
Day, BRW, Per-|
sonal Investment
Rydge magazines |

LA

The media chiefs: from lefi, Kerry Stokes, Robert
Holimes d Court, Alan Bond, Greg Gardiner of John
Fairfax, David Gonski of Northern Star, Neil
Walford of News Ltd and Kerry Packer. Sydney
Morning Herald, Tuesday 10 Feb 1987.

1982.

ba/Darling
Downs

4AM Mareeba
Daily Sun Bris
Sunday Sun Bris
The News
Adelaide

regional

publications "

Festival

Records|

Ranald Macdonald,

| Marketing
| Courier Mail Bris

j. Eight suburbans
/| Herald Melb
| Sun-News Pic

Weekly Times
Sporting Globe
Sunday Press

(50% with Syme) | |

Australasian Post
Home Beautiful &
other magazines

. | Gordon & Gotch

Crawford Prod.
Salmat Direct

Telegraph Bris

| Sunday Mail Bris

Advertiser Adel.

| Sunday Mail Adel. |
- | West Australian
8 North Coast |

Daily News WA

Sunday Times WA |

The Mercury Tas
Sunday Tasmanian
NT News

Sunday Territorian

SN

| tralian Business,
{ Cleo and Belle.

| Sir Frank Packer,

Kerry
Packer
15 magazines
including the
Rustralian
Women's Weekly,
The Bulletin, Aus-




AUSTRALIANS FROM 1939

ol

HMM , G EWs /
s
iy

disgust with Australian papers were part of the price they paid for living in the sort
of society Australia had.

A Press Council, modelled on a British example and scorned in advance by
Mayer, was formed in 1976. Its mild adjudications on complaints were printed well
inside the papers of member organisations. More drastic criticisms of the media
were published in the monthly Australian society. David Bowman’s essays in that
journal offered, from a vantage point of a troubled liberal who had spent his
working life in newspapers, the most sustained scrutiny since Mayer’s.

Pessimistic about the prospects for change in deeply entrenched arrangements,
media reformers urged politicians to be more alert custodians of the people’s
interests in making decisions about the future of electronic media: specifically not
to sell Aussat or let it enhance existing monopolies; to require any operator of the
proposed cable television to provide outlets for community broadcasting, children
and education; to make future licence-holders share a channel rather than letting
one operate it continuously.

The reformers also counted blessings. The ABC; the SBS; the character of
Packer’s current affairs program Sunday; the increasing opportunities for women
outside the field of women’s papers; the quality of the best three or four dailies,
which gave more news than ever from overseas (though too much refracted
through Britain and the USA), and offered commendably analytic reporting of
politics. Keith Windschuttle, differing from other critics on the left, even argued

that despite ruling class ownership and control, the content of the media is not
filled by one dominant ruling class ideology but that market forces push a large
volume of working class culture on to its pages and screens.

Media students wondered whether the old original medium, the newspaper, was

in danger. Research by Murray Goot showed a steady but not catastrophic fall in
newspaper circulation after the mid-1950s. Goot warned against attributing the

{'LL STiLL NEED To MAKE
ONLY FIVE PHONE CALLS
WHEN | CALL AN ELECTION

The media controllers.
Malcolm Fraser, prime
minister, as seen by Age
cartoonist Ron Tandberg,
expresses pleasure to his
deputy John Howard at the
failure of an attempt to take
over the Herald and Weekly
Times group. The five
telephone calls imagined
would be to Kerry Packer,
Rupert Murdoch, and the
corporate heads of John
Fairfax, David Syme and the
Herald and Weekly Times.
Tandberg’s age of
consensus, Melbourne 1984.

decline to television, since it began before television and was not accentuated by
the coming of colour. Windschuttle judged television to be one important cause of
the decline of the press as a popular medium. The motor car was another, reducing
the number of people who read on public transport. The new multiculturalism
also contributed, as migrants less prone than British or Australian-born people
to take newspapers in their first homeland did not buy them in the foreign
language of their second.

If the electronic estate endangered newspapers, it also helped their makers to
produce them more efficiently. One by one from the late 1970s they were
abandoning metal type and the compositors who set it, and giving visual display
terminals instead of typewriters to journalists and to telephone operators who took
classified advertisements. These changes saved money. When they provoked
strikes, new technologies also made it easier for managers to bring out attractive
papers with substitute labour.

The contents and style of newspapers themselves were changed to meet readers’
and advertisers’ imagined or market-researched wants. News was delivered as
spectacle, for a population now used to seeing it happen on television. The
newspaper tended to become a daily magazine, for readers who were presumed to
have got the day’s news first from television or radio.

Owners protected themselves against the possible atrophy of print, by diversify-
ing their investments. The Herald and Weekly Times bought property, Packer
bought property and minerals, Packer and Murdoch participated jointly in Lotto,
Murdoch added oil and gas exploration to his prodigious activities. Fairfax, though
having interests in property, newsprint and Muzak, diversified less than the others.

236



PRESS, RADIO AND TELEVISION

The firm remained above all custodian of the Sydney Moming Herald, which would
be 146 years old in 1988. Granny, as the paper had been known since at least 1848,
was no stranger to change. Since 1939 its pages had been opened to cartoons and
comics and crosswords, and by 1987 regional editions were prepared for different
parts of the city. After 60 years of radio and 30 of television, Australia’s oldest paper
did not appear to represent an endangered species.

Whether it remained a Fairfax enterprise was less certain. Early in 1987 Rupert
Murdoch bought control of the Herald and Weekly Times Ltd, his father’s old
firm. He had become a citizen of the USA in order to comply with American rules
about ownership, and that had helped him become the largest media proprietor in
the world; but he had not lost interest in his native land. Murdoch wanted to
acquire the company’s newspapers, not its television stations or other interests;
indeed, he sold off his own two television stations as well as the two he was
acquiring. Fairfax picked up one station in Melbourne; the Western Australian
entrepreneur, Kerry Stokes, added one in Adelaide to the stations he already owned
in Canberra and Perth; and Westfield Capital Corporation Ltd, a newly formed
investment company, bought one in Melbourne and one in Sydney. And as that
was happening, Kerry Packer sold all his broadcasting interests to the Western
Australian business man Alan Bond. When asked why, he said simply that a
thousand million dollars was too much to refuse.

Of the eighteen capital daily newspapers, Murdoch now controlled nine, with
well over half the total circulation. Momentarily he appeared to have 13, but in
what was being described as his fire sale Murdoch disposed of the West Australian
and Perth Daily News, the Brisbane Daily Sun and Adelaide News. Fairfax owned
the remaining five: two in Sydney, one in Melbourne, one in Canberra and the
national Australian Financial Review. A Rip Van Winkle from 1939 would have
been astonished to hear so little public debate about these events, and puzzled to
hear who was saying what. Bob Hawke was untroubled, and it was Malcolm Fraser
who warned Australians to be frightened by such concentration of ownership.

So, on the eve of the bicentennial year, one man, Rupert Murdoch, had
unprecendented control of the press, and commercial television was dominated by
three owners—Fairfax, and two newcomers who bought instruments of com-
munication as investments like any other. As Westfield Capital Corporation
swallowed Murdoch’s television stations in Sydney and Melbourne its chairman,
David Gonski, said: “We have been looking for a cash flow business, and there is
good cash flow in television ..." Alan Bond had previously taken over the Swan
Brewery, and in buying out Packer he judged that his company had ‘outstanding
prospects for achieving the same success in electronic media as it had in brewing’.

In television, Bond declared, ‘size means quality of service’. He might try telling
that to anybody comparing the programs on American networks with those on
the carefully divided television services of the United Kingdom. As custodians of
the air waves, Australian politicians had offered less resistance than those of any
comparable society to the businessman’s vision of the transmitter as a commodity
to be bought and sold. In 1936 R.G. Menzies had confided to Sir John Reith,
director-general of the British Broadcasting Corporation, his fears about concen-
trated ownership of commercial radio stations. When Reith asked whether he was
going to put things right, Menzies replied: ‘No, we haven’t the guts” That would
do as a summary of governments’ policies towards radio and television ever since,
and it could be applied also to their tolerance of concentrated ownership.

237

Ethnic newspapers,
Sydney 1979.

AUSTRALIAN INFORMATION
SERVICE

The newspaper as a daily
tnagazine. When you pick up
the Age these days, the media
scholar John O’Hara said in
1986, you wait to see what
falls out.



It was DEATH
Jor him to look
on this

;’—a sto o
EWE’ in EBONY/

Frotert

“ganty
KUNOTH : TUDAWALI

BETTY SUTTOR: GEOI!GE SIMPSON-LYTTLE
PAUL REYNELL
o Harbes CHﬁUVELM{au

PRODUCED awe DIRECT

EHARLES GHAUVEL

NATIONAL FILM AND SOUND ARCHIVE

238



